Gracze mają za zadanie uwolnić spod okupacji niemieckiej i austro-węgierskiej 9 miast – główne miasta polskie, które zostały wyzwolone w listopadzie 1918 r.
Zmniejszanie siły
okupanta odbywa się poprzez zagranie kart z ręki w odpowiedniej
sekwencji i kolejności. Na początku należy zagrać Kartę
Wyzwalania, która wskazuje który symbol występujący w grze należy
zagrać i o ile zagranie danego symbolu zmniejszy siłę okupanta.
W
grze występują 3 symbole, które odzwierciedlają różne
możliwości przejęcia kontroli nad okupowanym miastem. Pistolet
symbolizuje walki zbrojne, tworzenie oddziałów militarnych i
struktur wojskowych, kapelusz symbolizuje działania dyplomatyczne,
rozmowy, pertraktacje oraz tworzenie zalążków ogólnokrajowej
władzy państwowej, flaga zaś symbolizuje manifestacje
patriotyczne, oddolne inicjatywy lokalnej ludności, samoorganizacja
miejscowych władz i przejmowanie urzędów.
Każde miasto za wyjątkiem Warszawy posiada specjalną cechę (niektóre z nich są przypisane do danego miasta na stałe, inne są losowane jako żetony Cechy Miasta) dającą określoną korzyść dla gracza, która aktywuje się po dokonaniu wyzwolenia i która jest dostępna dla graczy, którzy za pomocą swoich pionków odwiedzą dane miasto.
Każdy gracz dysponuje
swoją niewielką startową talią kart, którą sukcesywnie w
trakcie gry powiększa o coraz potężniejsze karty, płacąc za ich
nabycie innymi posiadanymi kartami o odpowiednich symbolach. W każdej
rundzie gry gracze odnawiają swój zasób dostępnych do zagrania
kart, biorąc do ręki ze swojej talii te które były użyte w
poprzedniej rundzie, w ilości wynikającej z posiadanego przez
gracza limitu kart na ręce.
Gra kończy się po siedmiu rundach gry, lub wyzwoleniu wszystkich miast zależnie, co wydarzy się wcześniej. W rundzie gracze naprzemiennie wykonując ruch – wysyłają pionki do wybranych miast lub w obszar pomocniczy w celu nabycia nowych kart. Runda kończy się po rozdysponowaniu przez wszystkich graczy dostępnych pionków tj. wyczerpaniu możliwych ruchów.
Zwycięzcą zostaje ten, kto zdobędzie najwięcej żetonów kokard narodowych, które otrzymuje się za wyzwalanie miast, kontrolowanie Rządu Tymczasowego w Lublinie, posiadane karty militarne i zdobyte medale. Wygrywa ten, kto najlepiej i najefektywniej przyczyni się do odzyskania niepodległości, czyli zdobędzie najwięcej kokard narodowych.